آسپارتام

آسپارتام 

آسپارتام يك جايگزين قند كم‌كالري است. اين ماده تركيبي از ۲ آمينواسيد اسيد اسپارتيك و فنيل‌آلانين است. آسپارتام ۲۲۰ مرتبه شيرين‌تر از قند است و بعد از مصرف مزه آن در دهان نمي‌ماند. اين ماده با برندهاي Equal و Nutrasweet نيز شناخته مي‌شود. اسپارتام شيرين كننده مصنوعي است. اين ماده داراي تركيب شيميايي بصورت پودر بارنگ سفيد مي باشد. و قدرت شيريني آن بصورت خالص 180 برابر شكر معمولي است. آسپارتام بيشتر در صنايع آبميوه سازي و شربت سازي و نوشابه سازي استفاده مي گردد. اين شيرين كننده در جد مصرف عادي  براي افراد ديابتي مجاز مي باشد  و ميزان مصرف آن در حد متعادل مجازاست.امروزه با استفاده از اين شيرين كننده . بيماران ديابتي و رژيمي مي توانند بدون بالا رفتن قند خونشان . از چند بطري 5/1 ليتري نوشابه روزانه استفاده كنند.
تنها مشكل آسپارتام عمر كوتاه آن پس از تركيب آن مي باشد  كه در اثر تركيب با آب. پس از 3ماه تجزيه شده و شيريني اش را از دست مي دهد. از اين روست كه نوشابه هاي دايت و رژيمي كه با اين قند تهيه مي گردند . داراي تاريخ مصرف كوهتاتري ميباشد .
آسپارتام  در سال 1965 توسط شیمیدانی به نام جیمز شالتر کشف گردید. مصرف آسپارتام در سال 1981 توسط FDA تایید و پس از آن در سال 1996 در کلیه نوشابه‌ها و غذاهایی مانند شربت ها، سس، سالاد و بعضی از تنقلات استفاده شد
آسپارتام در برابر حرارت پایدار نبوده و در اثر حرارت دیدن، خاصیت شیرینی خود را از دست می‌دهد.

کد اختصاری :  E951

فرمول: C14H18N2O5

جرم مولی: ۲۹۴٫۳ گرم بر مول

نقطه ذوب: ۲۴۶ ‪°C

چگالی: ۱٫۳۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا